Alla samlingar
För mäklare
Så funkar Booli - Vanliga frågor
Så funkar Booli - Vanliga frågor

En sammanställning av vanliga frågor som mäklare ofta ställer om Booli.se och Hittamäklare.se

Josephine Linghammar avatar
Skrivet av Josephine Linghammar
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Till salu-annonser

Hur hämtar Booli in annonser?
Vi får in bostadsannonser på olika sätt. 

  1. Booli finns tillgängligt i både Vitec och FasAd för direktpublicering. Fördelen med att publicera direkt från ditt mäklarsystem är att det går supersnabbt och att du enkelt kan göra förändringar i annonsen.

  2.  Utöver det är vi i grunden en sökmotor som söker upp bostäder som är till salu på nätet. Ungefär som Google är en sökmotor som samlar all information på nätet. En hemsida är publik information, när ni publicerar något på er hemsida så kommer det upp på Google, Bing och alla andra sökmotorer samt på Booli.se. 


Kan jag ta bort en annons på Booli som jag har på min hemsida?

Nej, du kan inte ta bort en annons från Booli som ligger som till salu på din hemsida. Detta är för att vi strävar efter att visa alla bostäder som är publika på internet och till salu.


Varför kommer min annons upp på Booli även om jag inte kryssat för den i vårt mäklarsystem?

På Booli strävar vi efter att visa alla objekt som är till salu och ligger publikt på internet. Som mäklare kan du använda ditt mäklarsystem för att snabbare få upp din annons på Booli, ändra data eller avpublicera annonsen direkt. Om du däremot inte väljer att publicera annonsen via ditt mäklarsystem, men ändå publicerar på din hemsida, så samlar vi in datan på samma sätt som tidigare direkt från er hemsida.


Varför ligger annonsen kvar till salu  ifall jag har kryssat ur Booli i mäklarsystemet?

Ett vanligt missförstånd är att man när som helst kan bocka ur Booli för att annonsen ska försvinna från vår till salu-lista. Det stämmer inte. Våra system prioriterar den information vi får från mäklarsystemet, dvs direkt från dig, över den data vi själva samlat in via hemsidan. Det som händer när du bockar ur Booli med avsikt att avpublicera den är bara att vi förlorar kopplingen till objektet, och går då istället på den senaste datan vi fick: dvs att den är till salu. Detta är inte alltid helt tydligt kommunicerat i mäklarsystemet, men viktigt att komma ihåg är att alltid ha Booli ibockat ifall du valt att publicera den via oss. När bostaden väl säljs så såld-markera den som vanligt (med Booli ibockat) så får vi uppdateringen om försäljningen direkt. 

 

Antal dagar

Hur räknas antal dagar på Booli?
Direkt, eller inom några timmar från det att du publicerat en annons på din hemsida kommer den upp på Booli.se och antal dagar börjar räknas. Dagarna fortsätter att räknas så länge annonsen ligger uppe. Om annonsen plockas ner i mer än 30 dagar från din hemsida och sedan återpubliceras så kommer antal dagar och eventuell prisändringar att nollställas. Om bostaden plockas bort i mindre än 30 dagar så fortsätter antal dagar att räknas från första dagen annonsen publicerades.


Vad händer med antalet dagar om en bostad är snart till salu?

Om en bostad är markerad som snart till salu och därefter publiceras som aktiv försäljning så börjar dagarna räknas från den dagen annonsen blir aktiv. Under tiden en ny annons är markerad som snart till salu kommer vi inte att räkna antal dagar. 

Om en annons är aktiv men ändras till snart till salu så fortsätter antal dagar att räknas så länge annonsen är markerad som snart till salu i färre än 30 dagar innan den återaktiveras som till salu. Om annonsen är snart till salu i mer än 30 dagar och därefter aktiveras igen så nollställs antal dagar. 

Däremot nollställs inte dagarna så länge annonsen inte återaktiveras igen, detta då vi visar antalet dagar som gått sedan publiceringen. Det är först när en annons återaktiveras som till salu (efter 30 dagar som snart till salu) som Booli nollställer dagarna, därför vi anser att den då har publicerats på nytt. 

 

Slutpriser

Hur fungerar slutpriser på Booli?
Vi samlar in slutpriser på tre olika sätt och dessa märks upp på olika sätt på Booli.

  1. Lagfarter. Vi köper in alla lagfarter för småhus som blivit sålda och de tar vi aldrig bort.  Detta eftersom det är offentlig information från Lantmäteriet.

  2. Sista bud. Vi samlar in det sista budet i en öppen budgivning på mäklarens hemsida.

  3. Slutpriser. Antingen hämtar vi in via er hemsida eller så rapporteras de in från dig/säljare/köpare. Vi har dessutom precis gjort det möjligt att hämta in slutpriser direkt i Vitec (för dig som använder det). Här kan du läsa mer om hur det fungerar.

En glad nyhet är att du nu också kan granska/lägga in dina slutpriser själv via din HittaMäklare-profil! Du kan läsa i stycket längst ner hur du går tillväga.

Varför saknar mitt objekt ett slutpris eller har fel slutpris?
Om bostaden är en lägenhet så samlar vi in det sista budet vi ser i budgivningen. Om det sista budet inte ligger ute på din hemsida under några timmar hinner vi inte samla in det och det kan då blir fel. För att vi ska kunna samla in korrekt sista bud måste budet ligga ute offentligt på din hemsida. Om slutpris saknas kan det bero på att du inte hade någon öppen budgivning på din hemsida.
​ 

Om jag säljer en bostad som är markerad som snart till salu på Booli, kommer den att räknas med bland mina försäljningar på HittaMäklare?
Ja, från och med nu kommer de göra det! För att annonsen ska räknas med på din HittaMäklare-profil behöver du först verifiera försäljningen och rapportera in slutpriset. Detta gör du i din inloggning på HittaMäklare.
​ 

Mitt objekt är inte sålt men står ändå med bland slutpriser på Booli?
När en bostad är till salu och en budgivning påbörjas hämtar vi automatiskt in budgivningen. När annonsen plockas ner på mäklarens hemsida så visar vi upp det sista budet vi kunde registrera. Tyvärr stämmer inte alltid det sista budet med det faktiska slutpriset och ibland säljs inte bostaden trots budgivning. Vi kan inte automatiskt se vilka objekt som inte sålts men haft en budgivning. Kontakta info@hittamaklare.se för att rätta till felaktiga sista bud.
​ 

Kan jag lägga till eller ändra ett felaktigt slutpris på Booli?
Ja, det enklaste sättet är att göra detta via din HittaMäklare-profil.  Logga in på länken eller klicka på "glömt lösenord" om du inte redan har en inloggning för att skapa en ny. När du är inloggad på din profil klickar du på menyn längst upp till höger och sedan på "Slutpriser". Lägg in försäljningspriset och försäljningsdatum, klicka sedan på spara så kommer slutpriset att dyka upp på Booli.se och på din HittaMäklare-profil direkt. Hör av dig till info@hittamaklare.se på en gång om något slutpris skulle registreras felaktigt så hjälper de dig!

Fick du svar på din fråga?